Proč nejezdit pod 1 E na 1 km
Spousty začínajících podnikatelů v oboru mezinárodní kamionová přeprava se do ježdění pouští bezhlavě a vidí snadný zisk i v případě, že jim spedice platí řekněme 70 centů na 1 km. Spočítají si v hlavě, že jeden km je bude stát za naftu 9 Kč a dostane 17 Kč ( 0.70 Euro ), to je 8 korun zisk na kilometr. Při 10 tisících km měsíčně je to 80.000 Kč... ještě si myslí, že vše podhodnotili, že spotřeba bude menší, nafta zlevní a najede víc km.
Poplatí leasing, něco řidičovi, něco na opravy a rázem vydělají balík. Ovšem to je obrovský omyl. 17 Kč na kilometr nemůže dopravce v žádném případě uživit... leda snad, že by vozil pár tun po samých rovinách, nebo že Rockefeller objeví nové ložisko ropy a nafta o dvojnásobek zlevní.
Jak jsme přišli na částku 23 Kč/km? Tahač 2,40; opravy a údržba 2,50; návěs 0,20; gumy 0,80; nafta 9,00; mýto 3,50; řidič 3,50; statní náklady 1,00. Celkem to tedy dává 22,90 Kč. Na závěr musím ještě podotknout, že výpočet se týkal plachtového návěsu, při ujetí 10 tisíc km měsíčně, s průměrnou hmotností nákladu po průměrném terénu a že se občas dostanete také domů. V jiných případech se mohou náklady značně lišit a jejich výše může být až dvojnásobná.